Elämäntavat

HEADSTEAD -maksuttomia verkko-ohjelmia

 

Headstead tarjoaa haasteita kohtaaville ihmisille keinoja, joilla omaan elämään kykenee itse vaikuttamaan: edullisesti ja helposti, ilman lääkärin lähetteitä. Ohjelmamme perustuvat hyväksymis- ja omistautumisterapian (HOT) sekä kognitiivisen käyttäytymisterapian menetelmiin, jotka on todettu toimiviksi lukuisissa tutkimuksissa. Ohjelmat ovat verkossa kenen tahansa saatavilla, jotta mahdollisimman moni voi löytää toimivaa apua jännitykseen, masentuneisuuteen, uniongelmiin tai muihin henkisen hyvinvoinnin haasteisiin jo oireiden ollessa lieviä. Palvelun saatavuus ei riipu paikkakunnasta eikä avunsaantia tarvitse jonottaa kuukausia vaan se on käytössä heti kun tarve tulee esille.

Maksuttomia ohjelmia


MARS MATKALLE! TERVEYTTÄ TYÖPAIKOILLE -SUOSITUKSET!

Terveyden edistäminen työpaikoilla edistää työkykyä. Jokaisella työpaikalla tulisi  suunnitella ja toteuttaa toimia joilla edistetään terveyttä ihan joka päivä. Mars matkalle! – Terveyttä työpaikoille -suositukset perustuvat kartoittaviin tieteellisiin tutkimuskatsauksiin työpaikkojen vaikuttavista keinoista edistää terveyttä ja työkykyä sekä laajaan asiantuntijatietoon.

Terveyden edistämisen suositukset työpaikoille

Liikunta fyysisesti raskaassa työssä -vinkkilista

Liikunta istumatyössä -vinkkilista

Palautuminen -vinkkilista

Ravitsemus -vinkkilista

 


NYT LAITETAAN KROPPA JA NUPPI KUNTOON!

Onko olosi vetämätön ja väsynyt? Etkö saa aikaiseksi haluamiasi asioita tai jaksa harrastaa? Oletko päivittäisten puuhiesi jälkeen niin väsynyt, ettet jaksa illalla tehdä mitään? Oletko ajatellut, että syynä saattavat olla elintapasi? Tästä oppaasta saat inspiraatiota ja vinkkejä, miten parannat vireyttäsi ja jaksat sekä töissä että vapaa-ajalla paremmin. Nyt laitetaan kroppa ja nuppi yhdessä kuntoon!

Tutustu materiaaliin Työterveyslaitoksen sivuilla

 

© KROPPA JA NUPPI KUNTOON – FYYSISESTI JA PSYKOSOSIAALISESTI RASKASTA TYÖTÄ TEKEVIEN TYÖKYVYN JA TERVEYDEN EDISTÄMINEN TYÖPAIKOILLA (2015 – 2018)

 


UNEN JA  LEVON ITSEHOITO

Keski-Suomen sairaanhoitopiirin unen ja levon itsehoito-sivujen alta löydät:

  • tietoa
  • unen laatusi kartoituskeinon
  • vinkkejä hyvään uneen
  • omahoito-ohjelmia
  • linkkejä eri tietolähteisiin

Linkki unen ja levon itsehoitoon

 


RAVITSEMUSSUOSITUKSET AIKUISILLE (EVIRA)

Ateria-ajat ja tottumukset ovat pitkälti kulttuurisidonnaisia ja yksilöllisiä.  Päivittäin on hyvä syödä säännöllisin väliajoin, esimerkiksi aamupala, lounas ja päivällinen, sekä tarvittaessa 1-2 välipalaa. Säännöllinen ateriarytmi pitää veren glukoosipitoisuuden tasaisena ja auttaa syömään kohtuullisesti yksittäisillä aterioilla sekä vähentää houkutusta naposteluun.

Lue lisää Eviran sivuilta 


SYÖ HYVÄÄ – jokaiselle  löytyy tapa syödä hyvin

Hyvä ruokavalio tekee hyvää niin keholle, aisteille kuin ympäristöllekin. Hyvin voi syödä monella tapaa. Tämä sivusto antaa apukeinoja, jotta sinä voit löytää itsellesi sopivan tavan syödä hyvin.

Sivuilla voit testata mm.  ruokatietosi Syö hyvää -pelillä, niin näet oletko pikaruokailija, sunnuntaikokki vai hyvän ruuan ystävä.  Pääset testiin tästä

Lue lisää SYÖ HYVÄÄ – sivuilta 

 

 

TERVEYSLIIKUNNAN SUOSITUKSET

UKK-INSTITUUTTI

Osaamista terveysliikunnan edistämiseen

Aikuisille (18–64-vuotialle) suunnatun liikuntapiirakan mukaan kestävyyskuntoa voi parantaa liikkumalla viikoittain vähintään 2 t 30 minuuttia reippaalla tai 1 t 15 minuuttia rasittavalla tasolla. Lihaskuntoa ja liikehallintaa tulisi harjoittaa vähintään 2 kertaa viikossa. Terveyttä edistää liikunta, joka vastaa teholtaan reipasta kävelyä ja kestää vähintään 10 minuuttia kerrallaan. Suositellun liikunnan vähimmäismäärän voi siis koota useista vähintään 10 minuutin yhtäjaksoisista liikuntakerroista.

Lue lisää UKK-instituutin sivuilta 

Testaa liikkumisesi UKK-instituutin sivuilta