Aivoterveys

MARS MATKALLE! TERVEYTTÄ TYÖPAIKOILLE -SUOSITUKSET!

Terveyttä, työkykyä ja työhyvinvointia yrittäjälle

Terveyden edistäminen työpaikoilla edistää työkykyä. Jokaisella työpaikalla tulisi  suunnitella ja toteuttaa toimia joilla edistetään terveyttä ihan joka päivä. Mars matkalle! – Terveyttä työpaikoille -suositukset perustuvat kartoittaviin tieteellisiin tutkimuskatsauksiin työpaikkojen vaikuttavista keinoista edistää terveyttä ja työkykyä sekä laajaan asiantuntijatietoon.

Lue lisää tästä


NYT LAITETAAN KROPPA JA NUPPI KUNTOON!

Onko olosi vetämätön ja väsynyt? Etkö saa aikaiseksi haluamiasi asioita tai jaksa harrastaa? Oletko päivittäisten puuhiesi jälkeen niin väsynyt, ettet jaksa illalla tehdä mitään? Oletko ajatellut, että syynä saattavat olla elintapasi? Tästä oppaasta saat inspiraatiota ja vinkkejä, miten parannat vireyttäsi ja jaksat sekä töissä että vapaa-ajalla paremmin. Nyt laitetaan kroppa ja nuppi yhdessä kuntoon!

Tutustu materiaaliin Työterveyslaitoksen sivuilla

© KROPPA JA NUPPI KUNTOON – FYYSISESTI JA PSYKOSOSIAALISESTI RASKASTA TYÖTÄ TEKEVIEN TYÖKYVYN JA TERVEYDEN EDISTÄMINEN TYÖPAIKOILLA (2015 – 2018)


SYÖ HYVÄÄ – jokaiselle  löytyy tapa syödä hyvin

Hyvä ruokavalio tekee hyvää niin keholle, aisteille kuin ympäristöllekin. Hyvin voi syödä monella tapaa. Tämä sivusto antaa apukeinoja, jotta sinä voit löytää itsellesi sopivan tavan syödä hyvin.

Lue lisää SYÖ HYVÄÄ – sivuilta 


AIKUISTEN LIIKKUMISEN SUOSITUS

Arki tarjoaa monia mahdollisuuksia liikkumiseen – kaikki liike lasketaan

Tutkimusnäyttö on osoittanut, että myös kevyemmällä liikuskelulla on terveyshyötyjä erityisesti vähän liikkuville. Kevytkin liikuskelu voi alentaa muun muassa verensokeri- ja rasva-arvoja. Lisäksi se vilkastuttaa verenkiertoa sekä vetreyttää lihaksia ja niveliä. Liikuskelua ja paikallaanolon tauottamista tulee tehdä joka päivä – mitä useammin, sen parempi.

Riittävällä unella ja liikkumisella on yhdessä merkittäviä terveysvaikutuksia, ja unen vaikutus palautumisessa on suuri. Päivitetty liikkumisen suositus huomioi entistä vahvemmin hyvinvoinnin kokonaisuuden.

Lue lisää UKK-instituutin sivuilta 


AIVOTERVEYS – viiden sormen ohje

Kuinka pienennät muistihäiriöiden ja muistisairauksien riskiä? 

Professori Miia Kivipellon ja professori Mai-Lis Hélleniuksen Aivoterveys-kirja antaa käytännön neuvoja siihen, miten omaa aivoterveyttä voi edistää ja pienentää riskiä sairastua muistisairauteen.

Kirja sisältää myös 30 reseptiä, joiden avulla voi valmistaa herkullista ja terveellistä ruokaa. Kirja on ilmestynyt alun perin ruotsiksi.

Kirjaa ostettavissa kirjakaupoista tai esim. Muistiliiton verkkokaupasta


AIVOAAKKOSET

Haluatko tietää miten ihmisen aivot ja mieli toimivat?

Tässä kirjassa eri alojen neurotieteilijät tarjoavat yleistajuisesti ajankohtaista tietoa ihmisaivojen toimintaperiaatteista.

Aivot muovautuvat koko elämän ajan vuorovaikutuksessa ympäristön ja muiden ihmisten kanssa. Vaikka terveillä aivoilla on keskeinen rooli hyvinvoinnin ja toimintakyvyn kannalta, ihmisen käyttäytymistä tulee tarkastella kokonaisvaltaisemmin. Tässä asioiden suhteuttamisessa auttaa perustieto omasta keskusprosessorista, todellisestä pääomastamme.

Runsaasti kuvitettu kirja on tarkoitettu yleistajuiseksi tietolähteeksi ja ajatusten herättäjäksi kaikille aivoista kiinnostuneille.

Teoksen ovat toimittaneet Synnöve Carlson ja Riitta Hari.